EU-richtlijn over het recht op reparatie
Economie

EU-richtlijn over het recht op reparatie

Op 30 mei 2024 heeft de Raad officieel de richtlijn betreffende het recht op reparatie aangenomen, waarin gemeenschappelijke regels worden vastgesteld om de reparatie van afgedankte of defecte goederen te bevorderen.

De richtlijn wil reparatie aantrekkelijker maken voor consumenten door middel van een aantal instrumenten en stimulansen:

  • Europees reparatieplatform: Er zal een online platform worden opgezet om consumenten te helpen gemakkelijk reparatiediensten te vinden.
  • Verlengde wettelijke garantie: als consumenten kiezen voor reparatie in plaats van vervanging, wordt de wettelijke garantie met 12 maanden verlengd.

Fabrikanten krijgen nieuwe verplichtingen:

  • Verplichte herstelling: Ze zullen producten die technisch herstelbaar zijn volgens EU-normen op verzoek van de consument moeten herstellen. Dit geldt voor goederen waarvoor in de EU-wetgeving al eisen inzake herstel zijn vastgelegd.
  • Reparatievoorwaarden: de reparatie moet gratis of tegen een redelijke prijs en binnen een redelijke termijn worden uitgevoerd. Als reparatie onmogelijk is, mag een gereviseerd product worden aangeboden.
  • Vrijwillig reparatieformulier: Fabrikanten moeten een formulier verstrekken met duidelijke informatie over het reparatieproces, inclusief tijdschema’s en prijzen.

De richtlijn moet nog worden gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU en treedt in werking 20 dagen na publicatie. De lidstaten hebben na de inwerkingtreding 24 maanden de tijd om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving.

Zodra de richtlijn is omgezet, moeten Belgische producenten voldoen aan de nieuwe verplichtingen met betrekking tot de herstelbaarheid van producten.